S-a încheiat prima etapă a programului „Educație prin Patrimoniu” 2023

Odată cu încheierea noului școlar, s-a încheiat și prima parte a programului „Educație prin Patrimoniu” 2023, adresat elevilor sălăjeni din mediul rural. Acesta este un amplu proiect derulat de Muzeul Județean de Istorie și Artă Zalău (MJIAZ).

Prin acest program, instituția are în vedere facilitarea elevilor care provin din zona rurală la o mai bună cunoaștere și familiarizare cu patrimoniul cultural local și nu numai. Specialiștii instituției au pregătit și adaptat vârstei celor mici numeroase activități instructive și ateliere atractive, menite să le dezvolte apetitul pentru cunoaștere și cercetare.

Acest program a fost lansat pentru prima dată în 2022 și succesul nu a întârziat să apară. Coordonatorii programului ne-au spus că acesta este și motivul pentru care au decis continuarea acestei frumoase experiențe. În luna ianuarie, în urma solicitărilor venite din partea școlilor din mediul rural, s-a decis organizarea de noi sesiuni pentru anul în curs. Practic, acestă dorință de conectare a școlilor din județ către filonul cultural și istoric se suprapune peste preocupările cotidiene ale MJIAZ.

La nivelul institutiei sunt întrepinse constant acțiuni care vizează introducerea, în activitatea cercetătorilor dar și în atenția publicului larg, de tehnologii noi prin intermediul cărora să se poată ajunge cu patrimoniul muzeal în afara spațiilor expoziționale proprii. Și pentru că știm cu toții că nu este posibil să scoatem, fizic, obiectele de patrimoniu în afara spațiilor protejate, pentru ca vizitatorii să intre totuși în contact cu ele, în cadrul MJIAZ a fost gândit, adaptat și implementat programul ”VReau la muzeu în școala de la țară”. Această soluție prin care se produce apropierea de cultură și artă prin intermediul realității virtuale a fost îmbrățișată de publicul larg, dar mai ales de copii. Astfel, cu ajutorul echipamentelor VR, un număr de 225 de elevi proveniți de la școlile din județ (mai exact din comunele Ip, Măeriște și Dobrin) au putut să interacționeze cu piesele de patrimoniu ale instituției și să afle informații interesante despre alimentația din perioada Imperiului Roman.

În acest an, din ianuarie și până în prezent, specialiștii muzeului care au fost cooptați în acest proiect au continuat derularea unor activități similare și în școlile din comunele Almașu, Sânmihaiu Almașului și Chieșd. Astfel, un număr de 270 de copii, de la grădiniță până la clasa a VIII-a, au luat parte la diverse activități tematice dar și la numeroase ateliere de pictură, educație muzeală și istorie.

Totodată, două grupe de câte 15 elevi, de la școlile gimnaziale din Bălan și Gâlgău Almașului, au participat la o activitate interactivă desfășurată la Castrul Roman de la Porolissum, luând contact cu detalii interesante legate de modul de trai al romanilor. Cu scopul de a pătrunde în fascinanta lume a romanilor, în cadrul activității desfășurate pe teren s-au folosit reconstituiri virtuale ale castrului (modelări 3D). Cei 30 de elevi au avut parte și de o vizită pe sit, cu ajutorul ochelarilor de VR.

Pe fondul grevei din sistemul de educație, activitatea programată de echipa MJIAZ la școala gimnazială Coșeiu nu a mai avut loc, dar reprezentanții muzeului ne-au asigurat că activitățile care le erau destinate elevilor au fost reprogramate pentru partea a doua a anului.

Programul „Educație prin Patrimoniu” urmează să fie reluat din luna septembrie, de îndată ce va începe școala. Pentru a doua etapă a programului se are în vedere o amplă activitate de reconstituiri virtuale ale castrului de la Buciumi (modelări 3D) precum și o vizită pe sit. În același timp, vor mai avea loc și diverse activități din domeniul etnografiei, istoriei și educației muzeale. Tot în luna septembrie vor continua și activitățile din cadrul programului ”Educație prin Patrimoniu –  Zalău 550”, ținând cont de faptul că în acest an se împlinesc 550 de ani de la acordarea statutului de târg orașului Zalău.

Referitor la impactul produs de activitățile muzeului în spațiul educațional din zona rurală a județului, dr. Corina Bejinariu – managerul MJIAZ este de părere că „prin intermediul programului dedicat școlilor din mediul rural, putem juca un rol important în familiarizarea lor cu elemente de istorie locală, promovând astfel patrimoniul cultural al zonei. Prin organizarea acestui program, dorim să aducem cultura și istoria mai aproape de inimile și mințile elevilor din mediul rural, realizând un act educațional de  calitate și incluziv”.

Prin urmare, aceste acțiuni ale instituției, cu caracter educațional nonformal, vor continua, ele fiind susținute din fonduri proprii, așa după cum ne-au comunicat coordonatorii programului.

2 Thoughts to “S-a încheiat prima etapă a programului „Educație prin Patrimoniu” 2023”

  1. […] Odată cu încheierea noului școlar, s-a încheiat și prima parte a programului „Educație prin Patrimoniu” 2023, adresat elevilor sălăjeni din mediul rural. Acesta este un amplu proiect derulat de Muzeul Județean de Istorie și Artă Zalău (MJIAZ). Prin acest program, instituția are în vedere facilitarea elevilor care provin din zona rurală la o mai bună cunoaștere și familiarizare cu patrimoniul cultural local și nu numai. Specialiștii instituției au pregătit și adaptat vârstei celor mici numeroase activități instructive și ateliere atractive, menite să le dezvolte apetitul pentru cunoaștere și cercetare. Acest… Citeste mai mult […]

  2. […] Odată cu încheierea noului școlar, s-a încheiat și prima parte a programului „Educație prin Patrimoniu” 2023, adresat elevilor sălăjeni din mediul rural. Acesta este un amplu proiect derulat de Muzeul Județean de Istorie și Artă Zalău (MJIAZ). Prin acest program, instituția are în vedere facilitarea elevilor care provin din zona rurală la o mai bună cunoaștere și familiarizare cu patrimoniul cultural local și nu numai. Specialiștii instituției au pregătit și adaptat vârstei celor mici numeroase activități instructive și ateliere atractive, menite să le dezvolte apetitul pentru cunoaștere și cercetare.  » Mai multe detalii […]

Leave a Comment